Реклама

Подорож по країнах Європи на велосипеді

1. записки мандрівника велотуризм Німеччина-Австрія-Швейцарія-Франція-Італія-Ліхтенштейн, 2008 рік,...
записки мандрівника

велотуризм
Німеччина-Австрія-Швейцарія-Франція-Італія-Ліхтенштейн, 2008 рік, осінь

За Європі на двох колесах

Останнім часом все більшої популярності серед росіян набирають велосипедні та автомобільні тури по дорогах Європи. Послідовники цієї манери відпочинку впевнені, що саме таким способом найлегше розглядати країну з близької відстані, познайомитися з життям людей. Ми попросили двох мандрівників, об'їздив цієї осені на велосипеді Німеччину, Австрію, Швейцарію, Францію, Італію, Ліхтенштейн - Івана Крюкова та Ольгу Гринько - поділитися досвідом велопутешествій по країнах Європи.

чому велосипед

-У нас був варіант спробувати автобусний тур по путівці. Але в стандартному автобусному турі ми бачимо тільки те, що нам хочуть показати. Автобус рухається здебільшого по автобану, з якого неможливо щось розгледіти, враховуючи, що він обгороджений забором. А з велосипедної доріжки відмінний огляд. У сільській місцевості вона нерідко вливається в третьорядну автомобільну трасу і йде між селами. Машин там дуже мало. Їхати по ній приємніше, тому що види набагато красивіше. Не випадково автопутешественники теж їздять саме по таких дорогах, а не по автобанах.

Віза

- В принципі, якщо людина хоче покататися по Європі на велосипеді, то можна знайти за кордоном однодумців-велосипедистів по Інтернету. Вони можуть надіслати запрошення. Це один із способів вирішити питання з візою.

Ми отримали запрошення від наших колег-велосипедистів з Німеччини та представництва Російської православної церкви, яке знаходиться в Дюссельдорфі. Є така людина - Олексій Потупін. Він очолює при церкви велоклуб імені знаменитого мандрівника Гліба Травіна. З Олексієм Потупіним ми працювали за проектом «Велодоріжки світу». Я з ним давно підтримував зв'язки з приводу розвитку велосіпедізма в Сибіру.

Про велодоріжках

- Відразу скажемо, подорожувати по Європі на велосипеді зручно і приємно, оскільки для цього створені всі умови. Все більш-менш великі міста пов'язують не тільки автостради, а й спеціальні велодоріжки. У містах на всіх великих вулицях є пішохідна частина, велосипедна та автомобільна. Причому, пішохідна і велосипедна користуються пріоритетом. Я впевнений, що автомобілів на душу населення там набагато більше, ніж у нас, та й вулички вужче, але пробок ми не бачили. Просто все добре відрегульовано, і немає такого культу машин, як у нас. Люди вважають нормальним користуватися альтернативним двоколісним транспортом.Виехав з Дюссельдорфа, ми рушили вздовж Рейну на південь. Уздовж річки з обох сторін йде одна з найкращих велодоріжок Європи. Місцеві жителі катаються там кожен вільний день, багато велотуристів. Доріжки повністю промарковані, карти практично не потрібні. Заблукати неможливо. Уздовж шосе теж йдуть велодоріжки місцевого значення. Так що можна на ходу коригувати маршрут, вибирати найкрасивіший або найкоротший шлях по своєму бажанню.

Ми заїхали по дорозі в Страсбург. Він нам сподобався найбільше - більше, ніж Мілан і Париж. До того милий провінційне містечко. Велика історична частина, одноповерхова забудова. У приватному секторі коштує будівля Європарламенту. Поруч чиїсь будиночки, хтось землю гноєм удобрює, а через дорогу - Європарламент. Причому, велодоріжка йде прямо через його територію, щоб жителям не доводилося об'їжджати.

При бажанні пересуватися по велодоріжках можна дуже швидко - 200-300 км в день ми могли б робити. Але навіщо? Якщо будеш поспішати, то стільки цікавого пропустиш. Адже там пам'ятки на кожному кроці. Якби ми поспішали, то ніколи не дізналися б, що у нас по шляху будуть Європа-парк, Боденське озеро, Фрайбургський собор. Чи не заїхали б в Шварцвальд, що в перекладі на російську означає «чорний ліс». Він дуже-дуже щільний, велодоріжки через нього немає. А ми хотіли зрізати дорогу і забралися в нетрі, з яких де-не-як вибралися.

У Швейцарії ми теж їхали без карти, там відмінні велодороги йдуть в Альпійських горах, все розмічено. А ось в Італії заміські велодоріжки закінчилися, так що рухатися там на велосипеді не дуже зручно. Хоча велосипедистів досить багато. Але в Швейцарії і Німеччині все велосипеди дорогі, суперухоженние. А в Італії якісь руїни. Напевно, там їх крадуть, тому дорогим велосипедом ризикувати не хочеться. Або просто італійці не надають особливого значення їх зовнішнім виглядом. Вони по життю люди простіші, безладні, веселі. Чимось росіян нагадують.

"Двоколісних" Європа

-Для місцевих жителів це звичайна справа - пересуватися на велосипедах, на роликових ковзанах. Там відстані невеликі між містами. Між Дюсельдорфом і Кельном приблизно 50 км. Ми після обіду з Дюссельдорфа виїхали, а о шостій вечора вже розглядали знаменитий Кельнський собор. Дуже вражаюче спорудження в готичному стилі.

У Німеччині часто-густо на велосипедах їздять зовсім древні бабусі і дідусі років 80. Все як годиться, в повній екіпіровці, в шоломах, окулярах. Сідають на велосипед і катаються весь день. У Дюссельдорфі в неділю ми відправилися прогулятися по місту. Там автомобільний рух перекривають в вихідний, тому всі ходять пішки. Ми їдемо не поспішаючи. І тут нас обганяє древній дід ... на роликах. І до того ж ще стрибає на них з бордюру на бордюр. Потім ми дуже часто бачили подібну картину.

Там багато хто займається велотуризмом. У Німеччині ми зустрічали мандрівників з Італії, Швейцарії. Багато людей виїжджає покататися на вихідний. Їдуть з наметом, зупиняються в кемпінг-ленд або в готелі. Бабусі, дідусі з велорюкзаки перетинають Європу з півночі на південь. Ми зустрічали хлопця-спортсмена. Він проїжджає на шосейному велосипеді по 200-300 кілометрів на день, з маленьким рюкзачком, з кредитною карткою в кишені, зупиняється в дешевих готелях. Словом влаштовує собі мега-тренування. Всю Європу перетинає за тиждень. Також там багато місцевих велокоманд, особливо в горах - в Австрії, в Швейцарії.

де ночувати

- Перед від'їздом ми прочитали в Інтернеті, що існують так звані кемпінг-плаци - спеціальні місця, де можуть переночувати люди з наметом. До вечора ми зупинилися у першого кемпінг-плацу. Це величезний ідеально доглянутий газон з асфальтованими доріжками, на яких стоять автомобілі-кемпінги, тобто будиночки на колесах з усіма зручностями - плитою, ліжком, туалетом, - в яких люди подорожують і живуть. У кемпінг-плацу цей будиночок можна підключити до електроенергії, а в Італії - навіть до каналізації і водопроводу. Там багато людей, виходячи на пенсію, купують такий будиночок на колесах і в ньому подорожують. Можуть зупинитися в місці, що сподобалося на кемпінг-плацу і жити там кілька днів, тижнів, місяців.

Ми під'їхали, бачимо, сидять якісь мужички. Попросили у них води. Вони нам налили і запитують: «А де ви ночувати будете?». - «Та не знаємо, напевно, на березі Рейну намет поставимо». - «Стрибайте до нас». - «Але це ж щось коштує?» - «Ні, - каже один мужичок, - нічого не варто. Ми ж прізвище (тобто «ми ж сім'я», він мав на увазі) ». З'ясувалося, що у нього є українське коріння. «Навіщо вам платити? Перелазьте через паркан. А вранці так само вийдете через паркан, не через касу ». І ми з ним переночували безкоштовно. У нас намет був, сучасна, з надлегких матеріалів. Ми її просто встановлювали в кемпінг-Ленд за невелику плату і ночували. Зупинялися і в готелях. Там, звичайно, ціна вище. Але ми і тут намагалися економити, вибирали закладу простіше. У Парижі зупинилися у відносно дешевій арабської готелі.

Як спілкуватися

- У Німеччині люди освічені, ввічливі, багато англійську знають на хорошому рівні. У будь-якому магазині або на вулиці запитаєш щось у людини по-англійськи, і тобі дадуть більш-менш зрозуміло або навіть гарною англійською. У Швейцарії та Австрії - те ж саме. Особливо мене здивувала Швейцарія. У них і так три державні мови, а вони ще й англійську вчать. У Німеччині нас дуже часто виручав російська, тому що елементарні російські слова там багато хто знає, особливо в Західній Німеччині, в районі Карлсруе, Франкфурта, де живе багато росіян, в тому числі переселенців з Алтаю, зі Східного Казахстану.

Коли ми тільки заїхали до Франції, то спочатку не побачили великих відмінностей від Німеччини. Крім того, що люди різко перестали розмовляти по-англійськи, і стало більше чорношкірих хлопців. У них політика така, вони всіх пускають в країну. Все толерантні. Приїжджай - не хочу.

де отоварюватися

- Продуктами ми запасалися в супермаркетах, тому що так дешевше і простіше. Нічого не треба питати у продавця - просто набрав, що тобі потрібно, і розрахувався на виході готівкою або кредиткою без єдиного слова. Але після п'яти в Німеччині можете в магазини не ходити, вони закриті. У неділю тим більше. Ми знайшли тільки одну мережу продуктових магазинів, які працюють у неділю - «Пені Маркт», а найбільш розгалужена і дешева мережа - це LIDL. І що добре, хоч в самій Німеччині, хоч в Австрії, хоч в Італії магазини LIDL однакові. Знаходяться за містом, з паркуванням, побудовані за однаковим архітектурним проектом. Ти завжди знаєш, де що лежить. Ми ще й в кафе харчувалися. Тут є своя тонкість. Ніколи не потрібно харчуватися, купувати продукти або речі в туристичному районі. Ціни в кафе поряд з Кельнським собором будуть такими ж, як у нас в дорогому ресторані. А якщо ви заїдете на околицю Кельна і зайдете в кафешку для місцевих, то отримаєте ціни на рівні наших середніх придорожніх кав'ярень.

Як не влипнути в неприємності

- Правило однакове для будь-яких подорожей - поважайте місцевих жителів, закони і звичаї інших країн. Якщо ви бачите, що місцеві так не роблять, то краще і ви не робіть. Наприклад, в Німеччині, якщо навіть на дорозі немає машин, але для пішохода горить червоне світло, але ніхто не піде через дорогу. У Парижі, навпаки, навіть приказка є «Ми що, не в Парижі живемо?». Якщо горить червоне світло, але нікого немає, то навіть машини проїжджають. Але їдуть все потихеньку, поважають один одного. Без цих нахабних ривків і порушень швидкісного режиму. Якщо в місті встановлена ​​швидкість 50 км на годину, то швидше ніхто не їздить. Тому, напевно, і аварій майже немає. За всю подорож ми побачили лише одну аварію. В Італії якийсь скажений мотоцикліст врізався на заміській трасі в BMW.

Іноді нас лякали, що в деякі райони, де живуть араби і чорношкірі, краще не заїжджати. Говорили, там буває небезпечно. Але ми, в общем-то, і з ними нормально спілкувалися, дорогу питали. У Парижі навіть ночували в арабській готелі.

Ідеальне місто для велосипедистів

- Париж - ідеальне місто для велосипедистів - Париж - ідеальне місто для велосипедистів. Коли там стали з'являтися пробки, вони вирішили проблему глобально - переробили частину вулиць під односторонній рух. По одній стороні дороги їздять тільки автомобілі, за іншою - велосипедисти, автобуси і таксі. Там пробок немає, тільки біля Тріумфальної арки і у площі Бастилії невеликі затримки руху. Дуже багато чому можна було б повчитися у столиці Франції нашим муніципалітетам. Половину історичній частині Парижа я проїжджав на велосипеді хвилин за десять - тому що скрізь можна без проблем тримати швидкість 30 км на годину. За основними проспектам, крім Єлисейських полів, дуже зручно їздити.

У Парижі є така служба «Веліб», яка дає велосипеди на прокат. Коштують довгі ряди велосипедів, ти підходиш, кидаєш в автомат один євро, береш велосипед і весь день можеш на ньому кататися. Якщо треба кудись зайти, просто поставити його біля стінки. Його ніхто не пожене, бо в цьому немає сенсу. Вони все пронумеровані і у них особлива конструкція, єдиний дизайн - відразу видно, що вони прокатні. Як тільки рушаєш, у нього автоматично спалахують ліхтарики з усіх боків. Ідеальний засіб пересування і коштує дешевше метро. У Парижі все їздять на таких «велібошках». І інші країни Європи почали цей досвід переймати.

Про ціни і поїздах

- Взагалі-то, наша поїздка обійшлася нам досить дорого. Дорожче, ніж стандартний автобусний тур по Європі. Тому що ми зробили одну помилку. Такі поїздки треба планувати заздалегідь, а я ось, наприклад, зібрався в дорогу за півгодини. На деяких ділянках шляху нам треба було робити переїзди з рідного міста в інший на поїзді. А ми не продумали, як точно проїдемо невелосіпедную частина маршруту. Забігли на вокзал в Каннах за годину - півгодини до відбуття поїзда і запитуємо: «Є квитки на найближчий рейс до Парижа?». Касири роблять квадратні очі, починають метушитися. Місцеві ж так не їздять, вони зазвичай бронюють квитки за місяць. Потім в день відбуття приходять з резервейшеном і отримують квиток. І їм це обходиться в два рази дешевше.

І ще, як нам сказали перед виїздом, всі потяги в Західній Європі пристосовані до перевезення велосипедів. В головний вагон поїзда ви можете прямо на велосипеді заїхати, пристебнути його в спеціальній зоні і спокійно йти в салон. Але виявилося, що не у всіх швидкісних поїздах перевозять велосипеди, а тільки в нових складах. Ми цього не знали і по Франції дорого прокотилися. Взагалі в Німеччині з велосипедами в поїздах подорожувати зручніше. А ось французькі залізниці для цього слабо пристосовані. Нас спочатку зовсім не хотіли пускати в потяг з упакованою великому. А ми велосипедні сумки як на зло залишили в Дюссельдорфі. Після того, як ми влаштували скандал, нас все-таки впустили, але упакували велосипеди як звичайний багаж і здерли зайві гроші за місце. Так що, подорожуючи по Європі, плануйте поїздку заздалегідь, дивіться, в якій поїзд сідайте, і беріть з собою велосипедні сумки.

В цілому подорожувати на велосипеді по Європі не дуже дорого. Більшу частину коштів ми витратили на переліт до Європи і назад і на поїзди у Франції. Шкода, я права не захопив з собою, а то можна було б машину взяти напрокат. Доїхати з Канн до Парижа обійшлося б євро в сто не більш.

Стас Сидоркин

Фото з архіву Івана Крюкова

Повернутися в розділ записки мандрівника